Sunday, June 17, 2012

Ceria..Ceria kick start for monday blues...

Assalamualaikum...


Selamat Pagi Malaysia..salam 1Malaysia, salam ukwah...dan salam sejahtera.. :)
bertemu lagi dialam maya ini..syukur kehadrat ilahi saya masih dikurniakan kehidupan dan kesihatan yang mengizinkan untuk menghasilkan sesuatu didalam blog saya ini.. :)


diharapkan agar semua pembaca dan pelawat blog ini dikurniakan kesihatan dan kehidupan yg gembira hendaknya.. :) ok kali ini kita sentuh sedekit mengenai "CERIA" kepentingan didalam kehidupan kita ini..mari sama² kita kupas topik yg menarik ini.. :)


ok didalam persekitaran yg busy dan tekanan disekeliling kita sekarang..adalah mustahil untuk kita berkeadaan ceria..walhal ceria ini jika diikutkan adalah satu tenaga positif yg dapat membantu untuk membina keyakinan pada diri seseorang..dan mungkin tenaga positif ini dapat membantu persekitaran negative yang penuh dengan tekanan dan stress...mendengar muzik juga dapat membantu, bagi saya lagu berunsur slow dan nasyid menjadi pilihan saya..ikut kesesuaian anda...dalam genre muzik tersebut..tepuk dada tanya lah selera anda...masing² ada pilihan tersendiri..


untuk membina keceriaan ini kita perlu membangkitkan cas positif dalaman kita..contoh dengan senyuman dan keperibadian yg menarik..senyuman itu juga salah satu dari sedekah dan dapat pahala.. :) dapat free² kan? haah apa kata kita cuba? tak salah kalau kita mencuba..tapi jangan la kita praktiskan sangat..contoh overwhelming (terlebih sudah) kang orang kata kita tak betul pula.


bagi mereka yg berada didalam keadaan tertekan dan stress..dinasihati untuk sabar dan tenangkan fikiran..jika ia berlarutan cas² negative ini kalau mengusai pemikiran dan badan..
kelak mendatangkan kemurungan dan kemudaratan yang melampau..jangan sampai kita ke hospital bahagia sudah...mintak² jangan la ye...beribadat juga mampo untuk menolong kita mendapat keceriaan dalaman (kerohanian), kalau ada masa dan kelapangan, dinasihat kan juga anda pergi bercuti dan berjalan la...ketempat yg membuat kan kita lapang kan pikiran selain dari merehat kan badan..tak guna juga kita berkerja 24/7 tapi akhir nya kesihatan dalaman dan luaran kita tidak sihat...


untuk mendapatkan keceriaan itu kita perlu untuk tekan kan pada sifat positif kita..jadi secara tidak langsung kita akan membantu sedikit sebanyak diruangan cas² negatif.. :) dirumuskan keceriaan ini sebenar nye dibawa dari rumah dan keluarga kita juga...individu memainkan peranan juga..tapi bile kita happy dan ceria kehidupan yg sihat dapat dinikmati..
terasa saya seperti lama tidak pergi bercuti..ahh..kali terakhir saya pergi mana yea..tu pon dimelaka... :) alamak..itu pon cuti tak dirancang..kali ini nak round malaysia.. tak pon ke luar negara pilihan saya :)


ok disini juga saya lampir kan beberapa keping gambar hiasan untuk dijadikan tatapan keceriaan buat kita :) moga the force be with u (kata² master yoda kepada anakin skywalker) dalam siri STARWARS ..hehehhehe ok diharap kawan blog sekalian mendapat tenaga ceria ini..tak salah mencuba ye... :) ceria² selalu membawa kebahgiaan dan pemikiran luas...


bertemu lagi... ye...











p/s: untuk ceria anda tak perlu untuk membanding kan perbezaan agama, fahaman politik atau individu..tolong la kita satu negara, belainan bangsa tapi IC kita tetap Malaysia..peace yo!!!

No comments:

Post a Comment